Heinekens regenzomer
Ook dit najaar moet de firma Heineken slechte verkoopcijfers openbaren. De verkoop van bier daalde in heel Europa met wel 5%. Toch gelooft Heineken niet dat zoiets hun bedrijfsvoering, hun producten of hun imago aan te rekenen valt. Welnee, het ligt aan de regenachtige zomer, schrijft Heineken, en die uitleg neemt de NOS klakkeloos over: “Heineken baalt van regenzomer”.
Regenzomer? Ja? Goed, het heeft in augustus regelmatig geregend en ik herinner me zelfs een gruwelijke plensbui die mijn stadswandeling onmogelijk maakte, waardoor ik en mijn gezelschap in een café zijn blijven hangen, maar een echte regenzomer zou ik de voorbije tijd niet willen noemen. Heel dikwijls was het prettig terrasweer en vaak ook was het gewoon drukkend warm. Een Hongaarse kennis van mij die drie weken in Nederland was had nooit verwacht dat ons Noordzeeland zulke zomers hebben kon. Toch hadden we er één.
Heineken zag die zonneschijn niet, Heineken miste de bijna-hittegolf, Heineken vond geen terrasjes en zelfs geen cafeetje om even te schuilen bij een bui. Deze zomer heet voor Heineken regenzomer, want Heineken verkocht minder bier dan vorig jaar.
Heineken is natuurlijk niet de enige Nederlandse brouwerij. Huurders meegerekend hebben we er ondertussen zo’n 250, en dat aantal blijft maar groeien. Die brouwerijen verkopen ook bier, op festivals bijvoorbeeld. Die festivals leken dit jaar weer ’n beetje drukker dan vorig jaar. De terrassen van de biercafés leken weer ’n beetje groter dan vorig jaar. Vooral: de mensen dronken weer ’n beetje meer speciaalbier dan vorig jaar.
2014 is het jaar waarin het Nederlands speciaalbier definitief doorbrak bij het grote publiek. Een lokaal gebrouwen IPA’tje hoort inmiddels bij het clichébeeld van de hipster en bijzondere bieren vind je voortaan niet alleen maar bij een slijterij in de grote stad, maar ook in supermarkten en in restaurants diep in de provincie. Steeds meer cafés bieden behalve pils ook een streekbiertje aan. Dat stapelglaasje Heineken ziet er iedere zomer weer ’n beetje oubolliger uit.
Iedere zomer? Welnee, zegt Heineken. Dit was gewoon regenzomer. Volgend jaar komt het allemaal gewoon weer goed. En als het dan nog misgaat dan ligt het aan het te zonnige herfstweer, waardoor de Amstel Bock niet los kwam, of het ligt aan de accijns, of aan de Russen want in tijden van politieke onrust drinken we minder bier. Zo bedenkt Heineken altijd wel iets.
Als Heineken het druilerige zomerweer nou ‘ns getrotseerd had, en wat van hun mensen naar terrasjes in Amsterdam, Breda of Alkmaar had gestuurd, desnoods een spion naar Bodegraven of Katendrecht, dan hadden ze de waarheid misschien wel onder ogen gezien: niet het weer, maar een zelfbewuste consument, die eindelijk wat te kiezen heeft, verandert steeds sneller de markt, en die verandering maak je niet ongedaan met wat meer zon in augustus.
Het is voor Heineken te hopen dat het met die Brand IPA wat wordt.